Particulieren kopen vaker tweede huis voor pensioenzekerheid of de kinderen

Geplaatst op: 17-04-2018, 09:56:56

Kleinere en goedkopere woningen zijn in trek bij particuliere beleggers. Die verdringen hiermee starters van de woningmarkt, zegt de NVM. Beleggers zien het vooral als pensioenverziening of 'voor de kinderen die er later kunnen wonen'.

Van de huizen die in 2018 werden verkocht, kwam één op de tien in handen van particuliere beleggers, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars. In steden waar de markt krap is, zijn die percentages nog hoger.

In steden als Groningen en Maastricht gaat het om respectievelijk een kwart en een derde. In bijvoorbeeld Rotterdam, Den haag en Amsterdam wordt een op de vijf huizen verkocht aan een particuliere belegger.

'Geen huisjesmelker'

Jeroen* is sinds kort zo’n particuliere belegger. Vijf jaar geleden kocht hij met zijn vrouw een huis in Amstelveen. In die vijf jaar zag hij zijn huis bijna dubbel zo veel waard worden, de waarde steeg van 445.000 euro naar ongeveer acht ton.

Die overwaarde gebruikte hij om de koop van een appartement te financieren naast zijn eigen huis. "Het gaat nu zo hard rondom Amsterdam, je ziet dezelfde ontwikkeling als in Londen en Parijs. Het wordt alleen maar meer waard."

Hij zocht daarom naar een appartement in Amstelveen om te kopen en weer te verhuren. "Het leek ons een goede investering voor ons pensioen en we hebben kinderen van twee en zes jaar die er misschien later willen wonen. Het was erg lastig om een mooi appartement te vinden, maar het is wel gelukt", zegt hij.

Hij merkte dat er behoorlijk werd overboden en vroeg een makelaar of die nog iets wist. "Voor 260.000 euro hebben we toen een gemeubileerd appartement van 56 vierkante meter kunnen kopen in Amstelveen. Dat is een overspannen prijs, maar doordat de huur rondom Amsterdam hoog ligt, kunnen we er wel goed rendement op maken."

Hij voegt daaraan toe: "We willen trouwens geen huisjesmelker worden, maar goede verhuurders." Het appartement zal voornamelijk aan expats verhuurd gaan worden voor periodes van een tot twee jaar.

Huurslaven versus huurbazen

Volgens Ger Jaarsma van de NVM verstoren dit soort beleggers de koop- en huursector. "Ze kopen vooral kleine en goedkope woningen en verdringen daarmee starters van de woningmarkt", zegt hij.

Beurscommentator Hans de Geus zegt ook dat deze ontwikkeling voor het algemeen belang minder goed is. "We gaan naar een tijdperk van neo-feodaliteit, een kaste van huurslaven en een kaste van huurbazen”, stelt De Geus.

Banken hebben hier hun aandeel in, zegt De Geus. Die geven relatief gemakkelijk hypotheken uit voor een tweede huis. "Je kan een hoge lening krijgen omdat de huur hoog is. En omdat de lening hoog is, kan je als belegger veel betalen", somt hij op.

Dat heeft tot gevolg dat veel mensen niet kunnen kopen, maar moeten huren. "Die zijn dus dubbel genaaid. Ze betalen een hoge huur en kunnen niet kopen. Iedereen pakt wat ze pakken kunnen: wie te laat komt, moet zich scheel betalen. Het is een ideale manier om pensioen veilig te stellen, maar zorgt wel voor ongelijkheid."

Tekorten huurmarkt

Aan de andere kant, zegt Jaarsma van de NVM, worden er op deze manier wel weer huizen toegevoegd aan de huursector en ook daar zijn flinke tekorten. "Er verdwijnen dus geen woningen uit de voorraad, maar wel voor starters en andere kopers met een bescheiden budget."

Jeroen is vooral blij met zijn nieuwe aankoop. "De waarde gaat sowieso stijgen en beleggen in stenen is volgens mij altijd veilig. Het is ook een mooi appartement", zegt hij.

Volgens Jeroen is het mogelijk dat ze hun eigen huis later gaan verhuren en het appartement betrekken. "Dan kunnen we ondertussen zelf de wereld over reizen", dagdroomt hij.

*Zijn achternaam is bekend bij de redactie.

Bron: www.rtlz.nl van 16 april 2018